15:58

1403/02/01

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

وزیر صمت تاکید کرد:10 محور اساسی برای اصلاح صنعت خودرو تدوین شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم آغاز به کار نیروهای جدید الورود شرکت ایران ترانسفو در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: یکی از برنامه های محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت رونق تولید داخل است، به همین منظور سال گذشته دولت توانست با اجرای برنامه های مدون میزان کالاهای وارداتی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 31 درصد کاهش دهد و این کالاها از داخل تامین شود.

به گزارش”نوای صنعت“، وزیر صنعت، معدن و تجارت در با بیان این مطلب گفت: امسال برنامه محوری این وزراتخانه رونق تولید است و درصدد هستیم تا بتوانیم با ساخت داخل نیاز به واردات کالاها را به حداقل ممکن برسانیم و تا سال 1400 به میزان 10 میلیارد دلار از سهم واردات، در داخل خود کشور بومی سازی کنیم.

رضا رحمانی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 2 هزار واحد صنعتی راکد در کشور شناسایی شده است، افزود: در راستای تحقق اهدف رونق تولید داخل این واحدها شناسایی شده اند تا با رفع مشکلات آنها که بیشتر در حوزه تامین نقدینگی است بتوانیم علاوه بر ایجاد اشتغال نیاز به تامین کالا از کشورهای دیگر را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: به همین منظور صاحبان صنعت در رشته های مختلف را فراخوان کردیم تا مشکلات آنها که بیشتر غیرفعال بودن سرمایه در گردش آنها بود هر چه زودتر رفع شود و شاهد رونق تولید ملی باشیم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: توسعه ظرفیت تولید این واحدهای صنعتی برای ما با توجه به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی هستیم فتح و پیروزی بزرگی محسوب می شود.

رحمانی با بیان اینکه دشمن انتظار داشت با اعمال تحریم ها و رکود اقتصادی کارخانه های داخل را به مرحله تعطیلی بکشاند، گفت: امروز شاهد هستیم که در رسیدن به این هدف موفق نبوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه شرکت های دانش بنیان می توانند در تحقق هدف رونق تولید ملی موثر باشند، بیان کرد: از آنجایی که یکی از محورهای رشد صنعت حضور شرکت های دانش بنیان در فرایند تولید است، سال گذشته وزارت صمت در قالب فراخوانی از آنها دعوت به همکاری کرد که خوشبختانه مورد استقبال واقع شد و توانستیم با حضور آنها خیلی از اقلام حیاتی را که برای تامین آنها وابستگی داشتیم در داخل تولید کنیم.

رحمانی افزود: در مواردی نیز این اقلام کلا نیاز ما از خارج کشور تامین می شد اما امروز با کمک همین شرکت های دانش بنیان در حال تولید آن در داخل کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه به منظور افزایش حضور شرکت های دانش بنیان همکاری خوبی با وزرات علوم، معاونت فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه ها انجام شده است، یادآور شد: حمایت از برگزاری نمایشگاه ها برای ارائه تولیدات ساخت داخل از جمله دیگر این اقدامات بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم انجام اصلاحات در حوزه صنعت خودرو نیز گفت: یکی از صنایعی که نیاز به اصلاحات و برنامه دارد صنعت خودرو است و به همین منظور بیش از 10 محور اساسی برای خودرو سازان و قطعه سازان تدوین شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه قطعه سازی باید به شرکت های معتبر جهانی وصل شویم تا با استفاده از تجربیات آنها بتوانیم علاوه بر رفع نواقص محصولات آنها را با کیفت بهتر در داخل کشور تولید کنیم.

رحمانی ادامه داد: در همین راستا با بعضی از آنها نیز همکاری های خود را آغاز کرده ایم و خوشبختانه توان آن را داریم که محصولاتی را مشابه آنها در داخل کشور تولید و صادر کنیم.

وی در پایان افزود: به منظور اینکه در صنعت خودرو محصولات جدید تولید کنیم و محصولاتی که قدیمی هستند را از خط تولید خارج کنیم برنامه های زیادی داریم که آغاز شده اند اما نیاز به زمان دارد.

منبع:وزارت صنعت، معدن و تجارت