17:36

1403/01/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

ورود بخش خصوصی برای خرید و جمع آوری گازهای مشعل در مناطق صعب العبور

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از همکاری خوب مجموعه های پتروشیمی برای توسعه 16 مخزن گاز میعانی این شرکت خبر داد و گفت: خرید گازهای مشعل در مناطق صعب‌العبور توسط بخش خصوصی انجام می شود.

به گزارش “نوای صنعت“، علیرضا دانشی در سومین روز بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه امروز ۱۱ توافق نامه و تفاهم نامه انجام شد، افزود: ۷ توافقنامه به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیون یورو در خصوص ساخت کالاهای صنعت نفت و چهار تفاهم نامه برای سرمایه گذاری در بخش های بالادستی صنعت نفت با مجموعه های پتروشیمی بوده است.

وی هدف از امضای توافق نامه ها را ساخت کالاهای مورد نیاز صنعت نفت عنوان کرد و افزود: این کالاها اکنون تحریم هستند که خوشبختانه همه آنها بومی سازی شده و در چاه ها تست شدند و اکنون آمادگی کامل برای ساخت آنها وجود دارد.

مهندس دانشی اضافه کرد: طبق توافق نامه ها مقرر شد در خصوص بازسازی تاسیسات و گارگاه های مناطق نفتخیز جنوب اقدامات موثری صورت گیرد تا بتوانیم به روز شویم.

وی با اشاره به اینکه پیش از دولت سیزدهم یک عقب افتادگی معناداری اتفاق افتاده بود عنوان کرد: به حول قوه الهی با انجام توافق نامه ها فضای مناسب تری را ایجاد خواهیم کرد؛ همچنین بنا است براساس تفاهم نامه ها، خوراک پتروشیمی ها را ارتقاء دهیم تا بتوانند درآمد بیشتری را برای کشور خلق کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه این شرکت در تولید پیشتاز بوده است تصریح کرد: هم اکنون در حال تولید ۷۵ درصد نفت کشور و ۱۶ درصد گاز کشور هستیم اما این بدان معنا نیست که مخازن گازی را توسعه داده ایم بلکه گازهای همراه نفت را جمع آوری کرده ایم.

دانشی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد گازها در حال جمع آوری هستند اضافه کرد: آنچه که در فلرها به عنوان گاز مشعل مشاهده می شود ۲۰ درصد گازهای باقی مانده است که باید برای آنها نیز برنامه ریزی صورت می گرفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه با شکل گیری دولت سیزدهم،  کارهای سنوات قبل و ارتقاء آنها همچنین پیگیری پروژه ها در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: از آنجایی که عملیات صنعتی یک زنجیره است و اگر برای یکی از زنجیرها مشکل ایجاد شود گاز به فلر می‌رود بنابراین گازسوزی همواره وجود دارد؛ اما بر اساس برنامه ریزی هایی که در حال انجام است قصد داریم هر گازی که به فلر می رود را به انرژی تبدیل کنیم.

علیرضا دانشی درخصوص جمع آوری گازهای همراه اظهار کرد: با مجموعه هلدینگ خلیج فارس یک پروژه تعریف کرده ایم که ۴۵ درصد پیشرفت دارد. همچنین مجموعه پتروشیمی مارون حدود ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را جمع آوری خواهد کرد.

وی افزود: فروش گازهای مشعل به بخش خصوصی در مناطق صعب‌العبور اقدام موثر دیگر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است.