17:17

1403/01/10

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

موافقتنامه همكاری شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب با وزارت دفاع امضاء شد

در دومین روز از اولين کنفرانس و نمايشگاه مديريت فناوري محصولات دانش بنيان در صنعت نفت ايران با رويکرد چالش ها و فرصت ها در محل پژوهشگاه صنعت نفت موافقتنامه همکاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با وزارت دفاع امضاء شد.

به گزارش “نوای صنعت“، علیرضا دانشی در این مراسم بیان کرد: بعد از مدت‌ها به تدریج شاهد تحقق آرزوی دیرینه دلسوزان صنعت نفت برای انجام فعالیت‌های بر محور علم و دانش هستیم؛ هرچند اقدامات بسیاری انجام شده ولی مطلوب و مدنظر نیست و باید اقدامات توسعه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: وزارت دفاع یک اسلحه برای دفاع از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نفت نیز برای دفاع از هیمنه اقتصادی کشور است، این وجه مشترک سنگین بین هر دو وزارتخانه محسوب می‌شود که برای حفظ آن باید اقدامات مؤثری انجام داد.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود 180 کتاب در آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، تحریم ها و موضوعات پیرامونی آن نوشته شده و اگر قرار باشد، تحریم ها را شکسته و باطل‌السحر آنها را انجام دهیم باید از همین نوشته‌ها به بهترین راه‌حل‌ها رسید؛ در نهایت باید همان اقداماتی که انتظار ندارند را انجام دهیم.

دانشی اضافه کرد: آنها در این کتب اعلام کرده‌اند که منابع فروش نفت ایران محدود است و درست هم گفته‌اند و این منابع محدود به چند کشور از جمله چین، هلند و سنگاپور است؛ همچنین به خام فروشی نفت ایران اشاره شده و برای همین نقشه‌ای کشیدند که به خیال خود حتما ایران زمین می‌خورد.

وی تأکید کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ آنها و رسیدن به راهکارهای لازم باید منابع فروش خود را افزایش و نفت را از خام فروشی به سمت افزایش تولیدات این صنعت حرکت داده و زنجیره آن را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب یادآور شد: رسالت این جمع و همه مدیران سنگین است و با شعار نمی‌توان گفت که سرباز رهبری هستیم و باید تمام قامت سلول‌های وجودی و هستی ما در راستای تحقق اهدافمان حرکت کند؛ متأسفانه عمق فاجعه اینجاست که هرچند کار بسیاری انجام شده ولی کافی نیست و جای کار زیادی داریم.

دانشی اظهار کرد: با درنظر گرفتن کل مجموعه علمی، دانشی، صنعتی و توانایی و ظرفیت‌های کشور نهایتاً 500 محصول در زمینه نفت داریم ولی در دنیا بر اساس احصاء و رصد علمی حدود هفت هزار محصول تولید می‌شود؛ این فاصله 6 هزار و 500 محصولی ایران که همگی مولد، تولیدکننده ثروت، تحریم شکن بوده و نجات کشور را به ارمغان می آورد، باید کاهش یابد تا مشت محکمی بر دهان آمریکا باشد.

وی عنوان کرد: نیازمند یک عزم و اراده پولادین و محکم هستیم تا این اهداف محقق و میزان تولیدات محصول در صنعت نفت ایران نیز افزایش پیدا کند؛ برای رسیدن به قله رفیع موفقیت باید اقدامات پژوهشی انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: یکی از دلایل اینکه تاکنون تلاش‌های ما جواب نداده عدم برخورد ساختارمدارانه و عدم تقسیم کار است؛ فعالیت در صنعت مثل حمله به یک جبهه جنگ است که نمی‌توان با تمام نیروها فقط به یک نقطه حمله کرد، بلکه باید با تلاش همه‌جانبه تمامی نقاط را نشانه گرفت.

دانشی با تأکید بر اینکه باید برای افزایش صادرات هم برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهیم، اضافه کرد: باید ساختارمدارانه و هوشمندانه کار کنیم، نباید برای 20 سال آینده دغدغه داشته باشیم؛ منابع را توسعه بدهیم و بدانیم که این منابع باید سمت و سوی درستی به خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در این موافقتنامه هفت بند داریم که چهار مورد آن برای اولین بار در کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: در کشور منابع لایزال انسانی و مالی نداریم و باید همین ظرفیت‌های فعلی را در این دو حوزه ساماندهی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه این شرکت همیشه تلاش کرده خادم و پیشتاز باشد، بیان کرد: امروز چند کار بزرگ انجام می دهیم که ساخت 20 ست مجموعه‌های دوال کامپیشن را برای اولین بار سفارش ساخت می‌دهیم تا در حفاری چاه به جای یک نقطه از دو نقطه برداشت کنیم و این باعث کاهش هزینه‌های شرکت و افزایش بازدهی مخازن می شود.

دانشی یادآور شد: محصول بعدی در خصوص ساخت کامپلیشن 15 هزار PSI هایتک‌ترین محصول صنعت نفت است؛ در مناطق نفتخیز مخازن پرفشار داریم که توسعه آنها دچار مشکل شده و نیاز به تأسیسات خاص داریم و این مورد هم برای اولین بار در کشور است.

وی با اشاره به تعمیر و ساخت توربین برای اولین در کشور به عنوان یکی از مفاد این موافقتنامه بیان کرد: پیگ هوشمند و توپک‌رانی مسئله فوق العاده مهم است و فعالیت به شکل فعلی ظلم در حق نظام است؛ نزدیک به 222 تأسیسات عظیم، 28 هزار کیلومتر خطوط انتقال و 500 الی 600 هزار خط لوله در بخش‌های مختلف شهری و غیر شهری داریم که باید بومی‌سازی تأسیسات در این زمینه صورت بگیرد.

بنا به این گزارش، ساخت و تحویل ۲۰ مجموعه رشته تکمیلی دوگانه، ساخت و تحویل چهار مجموعه رشته تکمیلی ۱۵ هزار PMI، تأمین یک دستگاه دکل حفاری ۷۵۰ اسب بخار، سه دستگاه لوله مغزی سیار، ۱۰ عدد ژنراتور، ساخت و تحویل ۹ مجموعه پمپ SRP، ساخت و تحویل ۹ مجموعه پمپ ESP، ساخت پیگ هوشمند و انجام خدمات پیگ‌رانی (توپک‌رانی) هوشمند در ۵۱ رشته خط لوله، ساخت و تحویل یا تعمیر توربین کمپرسور مفاد این توافقنامه هستند.

اولین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران روز 22 آذر ماه همزمان با رونمایی از سند تلفیقی برنامه راهبردی توسعه فناوری وزارت نفت و شروع هفته پژوهش آغاز به کار کرده و تا 24 آذر ماه ادامه دارد.

مراسم امضای موافقتنامه همکاری بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای مهندسی، ساخت و تأمین کالا و خدمات مورد نیاز صنعت نفت با حضور زیدی‌فر معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، افشین نادری شریف معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و دیگر مدیران ارشد این شرکت برگزار شد.