13:04

1403/02/01

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مسیر توسعه اقتصادی کشور از تحول بنیادین در ساختارهای اقتصادی می‌گذرد

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: رشد اقتصادی که تغییراتی بنیادین را در بر دارد علاوه بر شاخص‌های کمی، باید تحول بنیادین اقتصادی از نظر کمی و کیفی را در ساختار تولید ناخالص داخلی رقم بزند.

به گزارش “نوای صنعت“، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در آئین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) اظهار کرد: وقتی صحبت از توسعه اقتصادی یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد ایران آباد، پیشرفت و ایران قوی صحبت می‌کنیم، باید به موضوع رشد اقتصادی توأم با با تغییرات بنیادی توجه داشته باشیم.

وی اگفت: رشد اقتصادی که تغییراتی بنیادین را در بر دارد علاوه بر شاخص‌های کمی، باید تحول بنیادین اقتصادی از نظر کمی و کیفی را در ساختار تولید ناخالص داخلی رقم بزند. تراز تجاری، توزیع ثروت بین قشرهای مختلف، اشتغالزایی و… از جمله تحولات دیگر است که باید در این بحث مد نظر قرار بگیرد. نقش صنعت فولاد در بسیاری از این شاخصه‌ها نقشی اساسی است که اولین شاخص در توسعه اقتصادی مطرح بوده تولید ناخالص داخلی است. امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) است و در عین حال شاهد سهم ۱۷ درصدی صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت و ۵.۵ درصدی در کل این میزان هستیم. این در حالی است که هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه از رشد صنعت فولاد، فروگذاری نمی‌کنند و کشورهایی نظیر چین به عنوان اولین تولید کننده فولاد در دنیا و هند به عنوان دومین بازیگر صنعت فولاد که در بسیاری از شاخص‌های کمی ممتازند در زمینه فولاد نیز بسیار فعال هستند و محوریت رشد صنعت فولاد خود را حفظ نموده و به سرعت در صنعت فولاد رشد پیدا کرده که این رشد باعث پیوستن آن‌ها به جرگه کشورهای توسعه‌یافته شده است.

طیب‌نیا افزود: کشورهای دیگر نظیر برزیل، ترکیه و کره جنوبی نیز به همین صورت هستند. صنعت فولاد بخش مهمی از GDP کشورهای مختلف را محقق می‌کند که در کشور ما نیز به همین صورت است و تولید فولاد ارتباطی قابل توجه با تولید ناخالص داخلی دارد که همه اتفاقات باعث شده تا ایران در جایگاه دهم تولیدکنندگان فولاد دنیا قرار بگیرد. شاخص دیگر، شاخص‌های تجاری است که پیشی گرفتن صادرات بر واردات جزء شاخص‌های مهم در این زمینه است و به طور مثال چیزی حدود ۱۴ درصد از صادرات کشور که معادل ۱۰.۵ میلیون تن فولاد است از همین بخش مهم تأمین می‌شود که این میزان برابر با حدود ۳۰ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور است. صنعت فولاد  برنامه‌ریزی صادرات ۲۰ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ را دارد که این هدف در تحقق اقتصاد غیر نفتی نقشی محوری خواهد داشت و این موضوع نشان می‌دهد ساختار صنعت فولاد به‌درستی شکل گرفته است. البته این اتفاق نیاز به ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و رعایت الزاماتی دارد که رسیدن این هدف را برای نیل به اقتصادی جدا از نفت هموار می‌کند.

مسیر توسعه اقتصادی کشور از تحول بنیادین در ساختارهای اقتصادی می‌گذرد

فولاد مبارکه برای توزیع عادلانه ثروت سال گذشته بالاترین توزیع سود در کشور را داشته است

وی خاطر نشان کرد: علاوه براین شاخص اشتغال‌زایی زنجیره فولاد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است چون چیزی حدود ۲ میلیون نفر از اشتغال کشور که حدود ۹ درصد از کل میزان آن را در بر داشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط صنعت فولاد ایجاد شده و به طور مثال در فولاد مبارکه چیزی حدود ۳۵۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه از دیگر مزایا و شاخص‌های کیفی صنعت فولاد در کشور است که باعث شده شرکت‌های فولادی به اصلی‌ترین بازیگران بازار سرمایه تبدیل شوند. توزیع ثروت متفاوت از تولید درآمد است که در همین راستا فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین صنعت کشور در سال گذشته بالاترین توزیع سود را در بازار سرمایه داشته که توزیع سود آن در بین سهامداران پرشمار و میلیونی فولاد مبارکه از جمله سهام عدالت و صندوق تامین اجتماعی و جمعیتی بالغ بر حدود ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شود. این یعنی در تحولات بنیادین گفته شده و توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه این مدل می‌تواند به خوبی نقش‌آفرینی کند.

امروز صنایع بزرگ نظیر فولاد مبارکه پیشتاز توسعه زیر ساخت‍‌های کشور هستند

طیب‌نیا عنوان کرد: شاخص دیگر رشد اقتصادی کشورها، بحث توسعه اقتصادی به واسطه توسعه زیرساخت‌هاست که توسعه اقتصادی بدون ایجاد زیرساخت‌ها معنا پیدا نمی‌کند. در گذشته دولت‌ها زیرساخت‌ها را می‌ساختند و این در حالی است که بسیاری از صنایع بزرگ نظیر صنعت فولاد امروز در توسعه زیرساخت‌ها پیشتاز هستند. این صنایع در حوزه‌هایی نظیر نیروگاه‌سازی، انتقال آب، جاده‌سازی، حمل‌ونقل، انرژی و…. کارهای اصلی را در کشور انجام داده‌اند که به طور مثال در ماه آینده، فاز اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولادمبارکه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: نقش بی‌بدیل صنعت فولاد در تولید انرژی تجدیدپذیر و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی یکی از نقاط قوت این صنعت برای کشور است. به طور مثال فولاد مبارکه با اتخاذ همین سیاست‌ها، پروژه احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات را کلید زده است. هم ظرفیت نیروگاه خورشیدی و هم ظرفیت نیروگاه بادی چند برابر ظرفیت موجود در کشور است که این میزان، نشان از همت صنعت فولاد برای آبادی کشور است.

طیب‌نیا گفت: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر در اتفاقات کلان اقتصاد کشور نقشی مهم  و محوری را ایفا می‌کند و به همین خاطر تحقق اقتصاد بدون نفت با تحولات اساسی و تغییرات چشمگیر در ساختار تولید ناخالص ملی و اقتصاد کشور محقق می‌شود. البته تحقق بیش از ۵ درصد از GDP توسط صنعت فولاد، تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور است؛ ولی باید این تحول به نحو بهتری رقم بخورد و همانطور که گفته شد باید تحولی ساختاری و بنیادین باشد ولی متأسفانه گاهی خلاف این سیاست‌گذاری‌ها را شاهد هستیم. به طور مثال در حوزه سیاست‌های اقتصادی باید مشاغل به سمت مشاغل فناور و نوآوری برود که این اتفاق در فولاد مبارکه با تولید فولاد زنگ‌نزن (stainless steel) و ۱۴ گرید جدیدی که فقط در سال گذشته بدون حضور کارشناسان خارجی محقق شد.

وی افزود: سودآوری برخی از شرکت‌ها نظیر فولاد مبارکه ناشی از عملکرد مناسب این شرکت در زمینه تولید و به کار بستن چنین سیاست‌ها است و این در حالی است که برخی به شایعاتی نظیر استفاده از رانت توسط شرکت‌های سودآور کشور دامن می‌زنند. امروز فولاد مبارکه انرژی مورد نیاز خود را با قیمتی بیشتر از بازارهای جهانی خریداری می‌کند و به طور مثال گاز مورد نیاز این شرکت با قیمتی هم‌طراز با بازارهای جهانی تأمین می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: طی سه سال گذشته فولاد مبارکه با افزایش حدود 8برابری قیمت برق مواجه شده و امروز این شرکت برق مورد نیاز خود را به قیمتی معادل برق صادراتی خریداری می‌کند که در همین راستا طی ۱۴ ماه، با خلق یک رکورد حیرت‌آور، نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا را راه‌اندازی کرده است. فاز اول و دوم این نیروگاه مجموعاً با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات از نظر رکورد زمان ساخت کم‌نظیر است می‌تواند بخشی از برق مورد نیاز فولاد مبارکه را تأمین نموده و در آینده نزدیک، تأمین‌کننده برق شبکه باشد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل یکی از اتفاقات دیگری است که فولاد مبارکه نیز همگام با صنعت فولاد کشور در آن سرمایه‌گذاری کرده است که عقد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لوکومتیو برای صنعت ریلی کشور بخشی از اقدامات بوده که البته در زمینه‌های مختلف دیگر نیز اقدامات خوب دیگری انجام شده است. دلیل این سرمایه‌گذاری چند برابر شدن هزینه‌های حمل و نقل طی ماه‌های اخیر است که ما را نسبت به رقبای بین‌المللی در این رقابت تضعیف می‌کند.

طیب‌نیا تأکید کرد: هزینه‌های نیروی انسانی و اشتغال‌زایی نیز چندین برابر شاخص‌های بین‌المللی هم در صنعت فولاد و هم در صنعت کشور است. صنعت فولاد به نوبه خود اشتغال‌زایی خوبی را در کشور به بار نشانده است که به طور مثال فولاد مبارکه مجموعاً ۴هزار نفر را در توسعه‌ها و ساختار اصلی خود به کار مشغول کرده است.

وی عنوان کرد: ساختارهای اقتصادی کشور نیازمند تحول است و اگر امروز حدود ۹۰ درصد از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی و تنها ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود این موضوع نشان می‌دهد که یا سهم کشاورزی باید در تولید ناخالص داخلی افزایش یافته یا این میزان از مصرف در صنعت کشاورزی کشور باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: ۳۳ درصد از میزان مصرف برق در کشور که چیزی حدود شش برابر بیشتر از استانداردهای بین‌المللی بوده مربوط به بخش خانگی است. همچنین به طور میانگین یک سوم میانگین سالانه گاز مربوط به بخش خانگی است که این موضوع نیز جای تأمل دارد و باید در این زمینه تغییرات بنیادی مد نظر قرار بگیرد.

صنعت فولاد از مزیت های اساسی کشور است/ هر سیاستی پولی و ارزی که باعث کاهش این مزیت شود یعنی راه را اشتباه می رویم

وی گفت: متأسفانه برخی از سیاست‌گذاری‌ها به جای تقویت نقاط قوت، این شاخص‌های مهم را هدف گرفته است. امروز صنعت فولاد کشور یک صنعت موفق و از مزیت‌های کشور ماست و اگر در حوزه سیاست‌های ارزی، قیمت‌گذاری و هزینه نهاده‌ها کاری در جهت تضعیف سیاست‌ها کنیم این صنعت از مزیت خارج می‌شود که این اتفاق بسیار نادرست است.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) از امروز ۱۶ خرداد لغایت ۱۹ خرداد از ساعت ۹ الی ۱۶ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی ایران برپا شده است.

منبع: ایراسین