11:35

1403/02/01

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مدیرعامل انجمن صنایع کارتن و ورق مطرح کرد:تغییر رویه ۲۵ درصد صنایع بسته‌بندی از کارتن به پلاستیک

مدیرعامل انجمن مدیران و صنایع کارتن و ورق کشور گفت: تغییر نرخ ارز در یک سال و نیم گذشته سبب تغییر رویه ۲۵ درصد صنایع بسته‌بندی و استفاده از پلاستیک به جای کارتن شده است.

«علی قلی حُسنی اعظمی»‌ مهمترین مشکل فعالان این حوزه را تامین کاغذ برشمرد و افزود:‌ با توجه به افزایش قیمت کاغذ متاثر از افزایش نرخ ارز، قیمت کارتن در یک سال و نیم گذشته افزایش دو تا چهار برابری را تجربه کرد.

وی بیان داشت: این مساله سبب شد تا صنایع بسته بندی از کارتن به بسته بندی های پلاستیکی روی آورند که مضرات بهداشتی و مشکلات زیست محیطی به دنبال دارد.

این مقام صنفی گفت: اکنون کیفیت کاغذ تولید داخل به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کارتن سازی خوب شده و بهتر از سال های گذشته است، اما در زمینه تولید کارتن های مورد استفاده در صادرات نیازمند خمیر (پالپ) با کیفیت هستیم.

حسنی اعظمی ادامه داد: ‌عمده این خمیر در سال های گذشته از برزیل، کشورهای حوزه اسکاندیناوی و روسیه وارد می شد، اما در یکی دو سال گذشته به دلیل تحریم ها شرکت ها بیشتر به واردات از روسیه روی آورده اند که با ارز نیمایی انجام می شود.

وی یادآور شد: با ارز نیمایی قیمت خمیر کاغذ از چهار هزار تومان در سال گذشته به ۱۶ هزار تومان در هر کیلوگرم و قیمت کاغذ ایرانی از کیلویی هزار و ۵۰۰ تومان به ۶ هزار تومان افزایش داشته است.

مدیرعامل انجمن مدیران و صنایع کارتن و ورق کشور در عین حال خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در زمینه کاغذ به عنوان ماده اولیه اصلی صنایع کارتن سازی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ۱۶۷ واحد کارتن سازی بزرگ و چهار هزار واحد تبدیلی اشتغال به کار دارند.

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۳۳ هزار و ۳۰۰ تن انواع کاغذ در سه ماهه نخست امسال و افت ۱.۸ درصدی تولید آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.در سه ماه نخست پارسال ۲۳۷ هزار و ۷۰۰ تن انواع کاغذ تولید شده بود.

در این مدت، تولید کارتن با رشد ۵۵.۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به ۱۸۹ هزار و ۱۰۰ تن رسید.

منبع:ایرنا