23:08

1403/01/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور:ارزان ترین آب شرب در ایران استفاده می شود

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در همه نقاط جهان قیمت آب به صورت محلی تعیین می شود گفت: اکنون در ایران ارزان ترین آب شرب در اختیار همه مردم سراسر کشور است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،   حمیدرضا جانباز روز دوشنبه در حاشیه نخستین رویداد سازگاری با کم آبی در جمع خبرنگاران افزود: قیمت آب شرب در کشورمان حتی در مقایسه با کشورهای منطقه و همسایه از پایین‌ترین قیمت برخوردار است و این در حالی است که روند قیمت گذاری آن در همه نقاط جهان براساس محل صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس صورت‌های مالی در بخش آب شرب شهری ۵۰ درصد قیمت تمام شده و در بخش آب شرب روستایی کمتر از ۳۰ درصد دریافت می‌شود بنابراین اقتصاد آب شرب یک صنعت و اقتصاد پایدار نیست.

به گفته جانباز، شرکت‌های آب و فاضلاب با زیان‌های عملیاتی در هر سال مواجه هستند و در این صورت توان شرکت‌ها در پایداری سیستم‌ها و به روز کردن تأسیسات کم می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در حالی که در جهان هزینه تعمیر و نگهداری را از محل تعرفه‌ها دریافت می‌کنند خاطرنشان ساخت: بر اساس ملاحطاتی که از ابتدا در کشور وجود داشت این اتفاق نیفتاد و این افزایش ۷ درصدی قیمت‌ها نیز هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

  • ۶.۵ میلیون نفر جمعیت روستایی از آب شرب پایدار برخوردارند

وی به اقدام‌هایی که در اکثر نقاط کشور و از محل صندوق توسعه ملی برای تأمین آب شرب روستایی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: اکنون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی برخودار هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان دولت این میزان به بیش از ۹ میلیون نفر برسد.

جانباز افزود: با اجرای مجتمع‌های آبرسانی روستایی که باعث پایداری خدمات و ارتقا کیفی آب می‌شود، تعداد روستاهای آبرسانی سیار به زیر چهار هزار روستا رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه به سمتی حرکت خواهد شد که روستاهای بالای ۲۰ خانوار بدون آب وجود نداشته باشد ادامه داد: روستاهایی که از مجتمع‌های آبرسانی برخوردار نیستند روستاهای پراکنده‌ای هستند که امکان تعریف مجتمع آبرسانی وجود ندارد اما در دستور کار قرار دارد و اولویت پوشش بیشتر جمعیت روستایی است.

وی با بیان اینکه در موضوع تأمین آب شرب باید پایداری شبکه‌های شرب و حجم مخزن مناسب باشد، گفت: اکنون تعداد زیادی از روستاهای کشور که آبرسانی سیار می‌شد از آب پایدار برخوردار شده‌اند.

  • مشکل کم آبی همچنان پابرجا است

جانباز گفت: امسال در بیشتر نقاط کشور بارشهای خوبی را شاهد بودیم و در حال حاضر به طور کلی در تأمین آب سطحی کشور وضعیت خوبی حاکم است. براین اساس حجم ذخیره تعداد زیادی از سدهای تأمین کننده آب شرب شهرها و روستاها افزایش یافته است اما این به معنای آن نیست که مشکلات کمبود آب حل شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: اکنون در استان‌های اصفهان، فارس، کرمان و برخی از شهرها و روستا مشکل کم آبی وجود دارد.

  • ۹ میلیون ۸۰۰ هزار واحد در کشور بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند

جانباز با بیان اینکه از تعداد ۲۵ میلیون واحد خانگی و ۱۵ میلیون اشتراک، بیش از ۹ میلیون ۸۰۰ هزار واحد در کشور بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، گفت: بیش از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک خانگی بالای ۱۵ متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

در قبض‌های جدید افزایش تعرفه‌ها اعمال و در صورت رعایت نشدن الگوی مصرف جریمه دریافت خواهد شد

  • احتمال قطعی آب در کشور وجود ندارد

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: برنامه ما برای برخورد با مشترکان پر مصرف اعمال شرایط سخت مانند قطعی آب نیست، بلکه با اطلاع رسانی مناسب این مطلب مطرح می‌شود تا کسی که رعایت الگوی مصرف نداشته حق دیگر شهروندان ایرانی را ضایع کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای برخورد با مشترکان پرمصرف اعمال افزایش تعرفه پرمصرفی بر روی قبض‌های آنهاست، اظهار داشت: با اطلاع رسانی مناسب تا کنون جلوی مشترکان پرمصرف گرفته شده است.

وی ادامه داد: در قبض‌های جدید افزایش تعرفه‌ها اعمال و در صورت رعایت نشدن الگوی مصرف جریمه دریافت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در ادامه با اشاره به اینکه رعایت الگوی مصرف نباید به یکسال یا یه یک زمان خاص محدود شود، تصریح کرد: درست است که سال آبی ۹۷ _ ۹۸ سال آبی خوبی برای کشور بوده و متوسط بارش کشور بیشتر از حد نرمال بود اما رعایت الگوی مصرف برای همه فصول لازم و ضروری است.

  • ایران هنوز از خشکسالی دور نشده است

وی با تاکید بر اینکه کشورهای پرآب دنیا مصرف آب کمتر از ایران دارند، گفت: کشور ما هنوز از خشکسالی دور نشده و همچنان با این مشکل مواجه است بنابراین توصیه می‌شود مانند گذشته و با همکاری و همراهی مردم مدیریت مصرف انجام شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، گفت: در صورت رعایت الگوی مصرف مشترکان از مشوق‌های آبی برخوردار و در قبض آنها اعمال خواهد شد.

جانباز با اشاره به توسعه شبکه‌های فاضلاب در کشور، گفت: توسعه شبکه‌های فاضلاب با سرعت خوبی در حال اجراست. ما از مدرن ترین روش‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب که در دنیا مرسوم شده استفاده شده است.

وی ادامه داد: اکثر شهرهای بزرگ کشور ما از شبکه گسترده جمع آوری فاضلاب برخوردار هستند و در یک نقطه فاضلاب در شبکه محلی تصفیه و از پساب آن برای فضای سبز، صنعت و سفرهای آب زیر زمینی استفاده می‌شود.