15:12

1403/01/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

قرارداد احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور به امضا رسید

قرارداد احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات میان شرکت مپنا و شرکت فولاد مبارکه اصفهان به امضا رسید.

به گزارش “نوای صنعت“، بر اساس مفاد قرارداد که روز هشتم خرداد ۱۴۰۲ با حضور “عباس علی‌آبادی”، مدیرعامل گروه مپنا و “محمدیاسر طیب‌نیا”، مدیرعامل فولاد مبارکه نهایی و مبادله شد، نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فتوولتائیک آفتاب شرق در شهرستان کوهپایه اصفهان توسط مپنا به صورتEPC احداث می‌شود.

مدیرعامل گروه مپنا در این مراسم با تأکید بر توسعه کشور به عنوان یک تکلیف قانونی و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به ویژه در حوزه صنعت، اظهار داشت: این سرزمین وسیع برای توسعه، بیش از هرچیز نیازمند زیرساخت‌های انرژی مانند برق است. یکی از روش‌های بهبود بهره‌وری، تاکید بر توسعه صنعتی است و خوشبختانه کشور در این زمینه از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و نقش انرژی در این توسعه انکارناپذیر است.

او در ادامه گفت: باید به انرژی پاک هم در سمت تولید و هم در سمت مصرف توجه داشت. چرا که تولید انرژی پاک مثل انرژی خورشیدی در سمت تولید و صرفه‌جویی در سمت مصرف کننده بهترین راه کمک به توسعه کشور در حوزه انرژی محسوب می‌شود.

علی‌آبادی سپس تولید انرژی تجدیدپذیر را بهترین و منطقی‌ترین روش تولید انرژی خواند و با ستایش از اقدام فولاد مبارکه در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی با همکاری مپنا و آغاز ساخت نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات، تصریح کرد: این پروژه بسیار بااهمیت و ارزشمند است. اینکه در کشوری که به داشتن نفت و گاز و منابع زیرزمینی مشهور است، صنایع به محیط زیست و انرژی تجدیدپذیر روی آورند جای تحسین بسیار دارد.

مدیرعامل گروه مپنا در پایان بر توسعه زیرساخت‌های داخلی‌سازی شده حوزه انرژی خورشیدی تاکید کرد و از نهادهای صنعتی مانند فولاد مبارکه خواست پیشتازِ سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها باشند که موجب رشد و توسعه و کارآفرینی خواهد شد.

در ادامه این نشست، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه، جهت‌گیری کلی فولاد مبارکه طی دو سال اخیر را علاوه بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، ورود به موضوع تکمیل زنجیره ارزش فولاد و رفع چالش‌ها و موانع در گلوگاه‌های حیاتی صنعت فولاد عنوان کرد و تاکید کرد: لازم است بتوانیم موانعی که در حوزه انرژی یا حمل و نقل داشتیم را مرتفع کنیم.

وی سپس با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه در زمینه محیط زیست افزود: تکمیل این زنجیره باید با در نظر گرفتن ضرورت‌های زیست محیطی صورت گیرد؛ چراکه راه توسعه پایدار از توجه به این مسائل می‌گذرد و فولاد مبارکه قصد دارد در حوزه‌های زیست محیطی به الگوی صنعت سبز تبدیل شود. اصفهان شهری است که در معرض آلاینده‌های مختلف قرار دارد و جهت‌گیری مسئولانه در این حوزه اتفاق خوب و بزرگی در کشور محسوب می‌شود.

طیب نیا با تقدیر از گروه مپنا به عنوان یک شریک و مجموعه صنعتی نمونه، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی را دو پروژه بزرگ در همکاری دو مجموعه در حوزه انرژی خواند و اظهار امیدواری کرد اولین فاز نیروگاه خورشیدی تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.