17:43

1403/02/01

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

عملیات اجرایی پروژه ۶۰۰ میلیارد تومانی شمش منیزیم در ملایر آغاز می شود

عضو هیات مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش از آغاز عملیات اجرایی واحد شمش منیزیم در اوایل امسال خبر داد و گفت: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای اجرای این پروژه پیش بینی شده است.

به گزارش نوای صنعت، “محسن طوبایی” روز شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه شمش منیزیم یکی از بزرگترین پروژه های این شرکت در کشور است اظهار داشت: ظرفیت تولید این واحد ۶ هزار تُن در سال است که فناوری آن با سایر واحدهای شرکت آذرخش متمایز است.

وی با بیان اینکه مشابه واحد شمش منیزیم در کشور فقط ۲ واحد داریم، افزود: شمش منیزیم یک فلز استراتژیک و مورد نیاز صنایع وابسته است و تلاش داریم زنجیره تولید را در این مجموعه تکمیل کنیم.

طوبایی با بیان اینکه مرحله نخست شرکت آهن و سیلیس آذرخش سال ۱۳۹۷ با سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد تومان و فاز دوم با ۲۴۰ میلیارد تومان در مجموع با ظرفیت ۳۲ هزار تُن تولید در سال در شهرک امام رضا(ع) جوکار احداث شد، بیان کرد: این واحدها با اشتغال مستقیم ۲۸۶ نفر در حال فعالیت است.

رئیس هیات مدیره فروآلیاژ لوتوس آدلی ادامه داد: فاز نخست مجموعه فروآلیاژ لوتوس آدلی وابسته به شرکت آذرخش نیز با ظرفیت ۱۴ هزار تُن و سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان در حال فعالیت است و فاز دوم آن با ۳۰ هزار تُن ظرفیت تولید سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد.

طوبایی حرکت به سمت تکمیل زنجیره فرآوری فروسیلیس و تولید محصولات نهایی این ماده معدنی را گامی بلند در حوزه صنایع معدنی این شهرستان و کشور دانست و گفت: مجموعه آذرخش دومین تولیدکننده فروسیلیس خاورمیانه است.

طوبایی با اشاره به آغاز فعالیت نخستین واحد مجموعه آذرخش در اسفند سال ۱۳۹۶ با ظرفیت ۱۲ هزار تُن در سال، اظهار داشت: در حال حاضر به صورت غیرمستقیم بیش از سه هزار نفر با مجموعه ما کار می کنند.

به گفته وی، رونق اقتصادی، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال بالا، حُسن بزرگ واحدهای فرآوری سیلیس است، شرکت آذرخش نیز یکی از تامین کنندگان بزرگ فروسیلیس فولاد سازی های بزرگ کشور همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد سیرجان هرمزگان است و علاوه بر تامین نیاز داخل، بیش از نیمی از تولیدات ما نیز صادر می شود.

عضو هیات مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش با بیان اینکه حجم قابل توجهی از محصولات به اروپا و بخشی به کشورهای همسایه صادر می شود افزود: سال گذشته حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار صادرات داشتیم که امسال تاکنون به همین اندازه صادرات انجام دادیم.

طوبایی تامین برق برای واحدهای زیرمجموعه این شرکت را علاوه بر تحریم های ظالمانه، از دیگر مشکلات مهم برشمرد و ضمن تقدیر از پیگیری های فرماندار ملایر و دیگر مسئولان برای رفع مشکل برق و قطعی گاز واحدهای فروسیلیس، از تولید محصول ثانویه از غبار میکروسیلیس در این شرکت خبر داد.

وی اظهار داشت: واحد ما از دوده و غبار این محصول را تولید می کند و قادر به صادرات آن نیز هستیم که طی چند سال گذشته چند محموله یک هزار و ۲ هزار تُنی به قطر و امارات صادرات داشتیم و به تازگی نیز یک قرارداد ۲ هزار تُنی با امارات داریم.

عضو هیات مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش یادآور شد: مجموعه بعدی ما فروآلیاژ لوتوس آدلی است که فاز نخست آن ۶ ماه گذشته راه اندازی شد، اما هنوز به خاطر مشکل زیست محیطی که مطرح شده، پروانه بهره برداری برای ما صادر نکرده اند.

طوبایی با تاکید بر اینکه به دلیل نداشتن مجوز، برای واردات مواد اولیه برای این مجموعه مشکل پیدا کردیم، خاطرنشان کرد: با حمایت فرماندار ویژه ملایر مشکل صدور مجوز بهره برداری و دیگر مشکلات شرکت آذرخش در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این شهرستان بررسی و قول های مساعد برای رفع این موانع و مشکلات داده شد.

وی گفت: مجموعه لوتوس آدلی در فاز اول زمینه اشتغال برای ۱۵۰ نفر را به طور مستقیم فراهم کرده و عملیات اجرایی فاز دوم نیز شروع شده و علاوه بر عقد قرارداد با شرکت چینی، مجوزهای زیست محیطی برای استقرار واحد را نیز گرفته ایم.

طوبایی ابراز امیدواری کرد: چنانچه فاز دوم لوتوس آدلی با ظرفیت ۳۰ هزار تُن در سال راه اندازی شود، مجموعه لوتوس بزرگتر از آذرخش می شود و در مجموع ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار خواهند شد.

رئیس هیات مدیره فروآلیاژ لوتوس آدلی با بیان اینکه برای راه اندازی فاز دوم لوتوس آدلی نیازمند حمایت مسئولان هستیم، افزود: برای اجرای فاز دوم ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۵.۵ میلیون دلار ارزی برآورد شد که با توجه به نوسانات نرخ ارز، این رقم به بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان می رسد.

به گفته طوبایی، ۹۰ درصد نیروهای مجموعه آذرخش و لوتوس آدلی، بومی است، مگر در برخی تخصص های مورد نیاز که مجبور به استفاده از نیروی غربومی هستیم، در حالی که یکسری نیروهای بومی را پرورش داده ایم تا جایگزین نیروهای غیربومی شود.

عضو هیات مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش تاکید کرد: به عنوان سرمایه گذار در صورت حمایت هر چه بیشتر از سوی مسئولان، قول مساعد می دهم با مهیا شدن زیرساخت ها، کمتر از ۲ یا سه سال آینده، یک هزار شغل در این مجموعه ایجاد خواهم کرد.

نخستین شهرک تخصصی فروسیلیس در شهرستان ملایر با بیش از پنج واحد بزرگ فرآوری سیلیس در حال فعالیت است که سالانه قادر به تولید بیش از یکصد هزار تُن فروسیلیس است.