21:42

1403/01/30

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

خراسان جنوبی ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: خراسان جنوبی به دلیل داشتن مولفه های گوناگون طبیعی و زمین شناسی در شهرستان طبس ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم صنعت ” آوای صنعت ”،  علیرضا شهیدی یکشنبه شب در حاشیه نشست شورای معادن خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: سالهاست در شهرستان طبس در خصوص ژئوپارک شناسایی‌های اولیه انجام شده و در فردوس نیز فعالیت‌هایی در خصوص راه‌اندازی ژئوپارک انجام شده که امیدواریم این مباحث منجر به تأسیس ژئوپارک در خراسان‌جنوبی شود.

وی اظهار داشت: ثبت ژئوپارک ها حرکتی در جهت گردشگری پایدار، توسعه اقتصادی جوامع محلی با محوریت حفظ محیط زیست، ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و بانوان ارزیابی می‌شود و نمونه‌های بارز کسب این دستاوردها در جزیره قشم مشهود است.

شهیدی سهم ایران از این رویداد را ثبت جهانی ژئوپارک قشم اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که ایران بهشت زمین شناسان است و باید در جهت شناسایی و ثبت ژئوپارک ها بیش از پیش تلاش کرد.

وی عنوان کرد: سازمان زمین‌شناسی از بودجه‌های خودش در بحث ژئو پارک استفاده می‌کند و اعتباری در این خصوص ندارد چرا که یکی از وظایف این سازمان به عنوان سازمان حاکمیتی، بحث توسعه پایدار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: برای اینکه راه اندازی ژئو پارک داشته باشیم باید یکسری فاکتورهایی از جمله جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و پدیده‌های زمین شناسی منحصر به فرد در منطقه وجود داشته باشد که در خراسان‌جنوبی تمام این فاکتورها وجود دارد.

شهیدی با اشاره به اقدامات ژئو فیزیک هوایی در خراسان جنوبی هم گفت: اقدامات ژئوفیزیک هوایی در حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر خطی و ۲۱ هزار کیلومتر مربع طی دو مرحله در سال‌های ۱۳۸۳ و در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در خراسان جنوبی انجام شده که در این عملیات‌ها ۱۱۶ آنومالی ژئوفیزیک هوایی را به دست آورده‌ایم که به معادن مناسبی دسترسی پیدا خواهیم کرد.

وی گفت: سازمان زمین شناسی کشور با توجه به کم آبی در خراسان جنوبی در زمینه آب‌های کارست ورود پیدا کرده و امیدواریم در شهرستان طبس منابع آبی کارستی خوبی را پیدا کنیم.

شهیدی اضافه کرد: آب‌های کارستی در بحث اکتشافات مواد فلزی، طلا، مس، قلع و تنگستن می‌تواند مفید باشد.

به گفته وی آب کارست یا غیر متعارف آبی است که هنگام بارندگی از طریق منافذ و شکستگی‌ها در سنگ‌هایی که این قابلیت را دارند ذخیره می‌شود و کارست‌ها سنگ‌هایی هستند که درون غارهای زیرزمین وجود دارند و آب به آنجا نفوذ کرده و ذخیره می‌شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزود: آب کارست منابع خیلی خوبی برای آب شرب هستند و از آب کارست در بحث صنعت نیز می‌توان استفاده کرد اما به هیچ عنوان از آب کارستی با توجه به کیفیت خوبی که دارد برای بحث‌های کشاورزی توصیه نمی‌شود.

شهیدی با اشاره به اینکه اقدامات سازمان زمین شناسی در خراسان جنوبی ورود ثروت به استان در دراز مدت است، اضافه کرد: برای اجرای پنج برنامه سازمان زمین شناسی در این استان از اعتبارات ملی استفاده خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود اجرای این برنامه‌ها ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد و چنانچه مازاد این اعتبار مورد نیاز باشد باید استانداری خراسان‌جنوبی همکاری کند.