14:40

1403/02/04

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

تسهیل صادرات؛ مهم ترین پیش شرط رشد تولید صنعت فولاد

محمدصادق چیت ساز گفت: محدودیت ها و مداخله ها در امر تولید، موجب کاهش جذابیت صادرات می شود. اولین لازمه رونق و رشد تولید در صنعت فولاد ایران، حمایت از صادرات است.

به گزارش “نوای صنعت“، محمدصادق چیت ساز، عضو اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ییان کرد: اولین و مهمترین اقدام در راستای رشد و رونق تولید، تسهیل صادرات است. به سبب تحریم ها در حال حاضر شمش فولاد ایران در بازارهای صادراتی ۶۰ تا ۹۰ دلار ارزان تر از قیمت های جهانی عرضه می گردد. طبیعی است در شرایطی که تحریم ها موجب کاهش چشمگیر سود تولیدکنندگان شده، عدم حمایت از صادرات هم به کاهش جذابیت صادرات دامن خواهد زد.

وی اضافه کرد: مادامی که تصمیمات خلق الساعه سیاست گذاران، سد راه صادرات باشد، تولیدکنندگان هم رغبتی به سرمایه گذاری های جدید و افزایش حجم تولید نخواهند داشت. بنابراین اولین لازمه رونق در صنعت فولاد ایران، حمایت از صادرات است. البته اخیرا اقدامات مثبتی در راستای تسهیل صادرات صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه رسیده و عملاً منجر به رشد صادرات شود.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به دومین شرط رشد تولید در این صنعت گفت: چالش بعدی فولادی ها، قطعی برق است. وضعیت برق صنعت فولاد در سال ۱۴۰۱ بهتر از سال ۱۴۰۰ بود. امیدواریم امسال قطعی برق موجب اخلال در روند تولید نشود. اما به طور کلی یکی از نیازهای اصلی صنعت فولاد، تامین انرژی است.

چیت ساز در خاتمه اظهار کرد: چنانچه سیاست گذاران اجازه دهند ارز صنایع با نرخ منطقی تری در بازار عرضه شده و با قیمت گذاری های دستوری و قطعی برق و تصمیمات خلق الساعه فشاری به تولیدکنندگان تحمیل نکنند، حتی اگر نرخ حامل های انرژی افزایش یابد، مشکلی برای صنعت فولاد ایجاد نخواهد شد.