20:20

1403/01/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

بازگشت به کار برای ۳۰۰ کارگر کارخانه فولاد یاسوج

کارخانه فولاد بویراحمد به عنوان یکی از کارخانه های مهم کشور که به دلایل گوناگونی تعطیل شده بود در روزهای اخیر به چرخه تولید بازگشت و ۳۰۰ کارگر بیکار دوباره به سر کار خود برگشتند و امید در دل آن ها زنده شد.

به گزارش “نوای صنعت“، دولت با عزم جدی پیگیر احیای صنایع تولیدی ، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل بوده که در این ارتباط بازگشت به چرخه تولید زیادی طی دوسال اخیر انجام گرفته و زمینه های امید آفرینی در حوزه کار و کارگری پدید آمده است .

با توجه به اهمیت مقوله اقتصاد و معیشت مردم، امسال هم رهبر معظم انقلاب با نامگذاری شعار سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» هدف گذاری دقیقی در جهت بهبود اقتصاد کشور ترسیم کردند و گره گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی را گامی در جهت پایدار سازی اقتصاد به عنوان اولویت اصلی مشخص کرده اند.

حمایت از رشد تولید ملی در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «رشد تولید و مهار تورم» بسیار مهم است و تحقق این شعار محوری ضمن توسعه اقتصادی کشور، در کاهش نرخ بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و جرائم بسیار موثر است.

فاز یک تنها کارخانه فولاد کهگیلویه وبویراحمد با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن شمس فولاد با اشتغال زایی مستقیم ۵۸۲ نفر در سال ۸۲ کلنگ زنی و در سال ۸۸ به بهره برداری رسید.

این کارخانه ۲ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است و نقش مهمی در توسعه استان دارد.

این واحد تولیدی با عنوان بویر صنعت یاسوج از سال ۹۸ به دلیل برخی مشکلات فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده بود اما در سال ۱۴۰۰ به همت دولت سیزدهم زمینه ورود به چرخه تولیدش رقم خورد.

در ماه های اخیر نیز به خاطر مشکلاتی که به آن پرداخته خواهد شد این کارخانه به تعطیلی کشانده شد و ۳۰۰ کارگر آن از کار بیکار شدند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این کارخانه، گفت: با توجه به دغدغه هایی که راجع به بیکاری کارگران کارخانه بویرصنعت یاسوج (فولاد) وجود داشت سفری به تهران انجام و با مالکین کارخانه ۲ نشست برگزار شد.

کریم روزبهان افزود: مشکلاتی که باعث بیکاری این کارگران شده بود و دغدغه مسئولان استانی در این نشست ها مطرح شد.

وی تاکید کرد: حوادثی که در کارخانه اتفاق افتاده بود از نزدیک بررسی و قرار شد این مالکان به استان بیایند و مشکلات احصا شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بلافاصله جلسه ستاد رفع موانع تولید در استان برای همین یک واحد صنعتی مهم در استان به صورت جداگانه برگزار شد.

روزبهان عنوان کرد: هم اینک کارخانه فعال شده است و کارگران این کارخانه به سر کار خود بازگشته اند البته مشکلاتی هنوز وجود دارد که در حال احصا و رفع این مشکلات هستیم.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در حوزه مدیریتی و مالکیتی است باید توسط دستگاه قضایی رفع شود.

چند سالی است که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل و چالش ها و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی در آن مطرح و رفع می شوند.

این ستاد تعداد زیادی واحد راکد را به چرخه تولید بازگردانده با وجود همه تلاش ها هنوز در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد همچنان ۱۱۲ واحد راکد وجود دارد که ۵۳ مورد از آن ها شرایط برگشت به تولید را دارند.

به گفته متولیان امر با بازگشت این ۵۳ واحد تولیدی راکد ۹۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد و ۱۵۰ میلیارد تومان باید به این تعداد واحد راکد در کهگیلویه و بویراحمد تزریق شود تا به چرخه تولید برگردند.

طبق آخرین آمارها سال گذشته ۲۷ راکد و سال ۱۴۰۰ هم ۱۹ واحد راکد به چرخه تولید بازگشتند.

یکی از اولویت ها و سیاست های اصلی دولت فعال سازی واحد های راکد است که اهتمام جدی در این رابطه در استان وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعطیلی واحدها زیبنده استان نیست، گفت: سیاست بخش اقتصادی احیای واحدهای راکد است.

احسان عسکری افزود: در سیاست حوزه اقتصادی واحدهایی که فعال هستند باید فعال‌تر و واحدهای راکد باید به چرخه تولید بازگردند.

در سال های اخیر تلاش های زیادی برای احیای واحدهای راکد صورت گرفته است اما همچنان واحدهای صنعتی بسیاری تعطیل هستند، تعطیلی این واحدها در حالی است که میلیاردها تومان از منابع مالی این کشور صرف راه اندازی آنها شده است اما به دلایل گوناگونی در سال های گذشته، این سرمایه گذاری ها راکد شده بود.