09:20

1403/01/30

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

افتتاح چند پروژه مهم نفتی در سفر رییس جمهور به خوزستان/ ساخت توربین 100 درصد ایرانی تا افق 1405

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: همزمان با سفر رئیس جمهور به خوزستان پروژه ان جی ال ۳۲۰۰ به منظور جمع آوری گازهای همراه غرب کارون و چند پروژه مهم نفتی دیگر افتتاح خواهد شد.

به گزارش “نوای صنعت“، مهندس علیرضا دانشی در نشست خبری که امروز ۵ اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب جایگاه ویژه ای در تولید نفت کشور و تامین خوراک پالایشگاه های کشور دارد و همچنین تامین کننده سهم عمده ای از نیاز پتروشیمی ها و صادرات نفت است و دولت سیزدهم بسیاری از مشکلاتی که از دولت های پیشین گریبانگیر این شرکت شده را حل کرده و پشت سر گذاشته است.

وی ضمن  قدردانی از تلاش ها و فعالیت ها در دولت های گذشته افزود: در دولت پیشین مشکلات عدیده ای برای صنعت نفت جنوب ایجاد شده بود که این مشکلات در حوزه های مختلف از جمله دستورالعمل ها، عدم رسیدگی به تاسیسات و فرسودگی تاسیسات و خطوط لوله و عدم رسیدگی به موضوعات شرکت و بدهی های سنگین بود که با شکل گیری دولت جدید تلاش شده تا همه این مشکلات پشت سر گذاشته شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تقریبا در همه عرصه ها ورود کردیم و در گام نخست دستورالعمل ها اصلاح شد و خوشبختانه گشایش های بسیار خوبی اتفاق افتاد که منجر به حرکت رو به جلو در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب شد.

در سال ۱۴۰۱ سه برابر ظرفیت عادی برنامه تعمیرات تاسیساتی تدوین کردیم

دانشی عنوان کرد: با توجه به این اقدامات در سال ۱۴۰۱ سه برابر ظرفیت های عادی برنامه تعمیرات تاسیساتی برای خود تدوین کردیم و ۷۰ درصد از این برنامه اجرایی شد. در این زمینه بیش از ۶۰ توربین و کمپرسور در برنامه تعمیرات داشتیم که عمده آن ها تعمیر شد و اکنون در حال بازگشت به تاسیسات هستند؛ این در حالی است که در گذشته در طول سال نهایتا ۱۰ کمپرسور به تعمیر می رفت.

وی افزود: پایش خطوط لوله های مرتبط با حوزه نفت اعم از لوله های جریانی و صادراتی و تعمیرات اساسی آن ها از دیگر اقداماتی بود که در طول این مدت انجام شده و بسیار موثر بوده است. در این زمینه همچنین حدود ۴۰۰ عملیات درون چاهی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: همچنین در خصوص رفع مشکلات پروژه های ۲۸ مخزن اقدامات خوبی انجام شد اما به دلیل قراردادهای نامناسب و آماده نبودن پیمانکاران با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم این مشکلات هرچه سریعتر برطرف شود؛ البته در این زمینه همه مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است.

بدهی های سنوات گذشته مناطق نفتخیز جنوب به صفر رسید/ عوارض آلایندگی ۹۶ به بعد پس از تکمیل اسناد پرداخت می شود

دانشی با بیان اینکه همه بدهی های سنوات گذشته شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در عرصه های مختلف نظام مالیاتی، پیمانکاری، آلایندگی و… تقریبا به صفر رسیده است که این مساله اقدامی شایسته است، گفت: در بحث نظام آلایندگی هزینه های سه سال را به صورت یکجا پرداخت کرده ایم که حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود و برای سال های ۹۶ به بعد نیز پس از تکمیل اسناد نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام می شود.

طرح ان جی ال ۳۲۰۰ آماده افتتاح است

وی با اشاره به دومین سفر استانی رئیس جمهور به خوزستان اظهار کرد: در آستانه سفر ریاست جمهور طرح های خاصی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب آماده افتتاح است که طرح ان جی ال ۳۲۰۰ یکی از مهمترین این طرح ها است که گازهای همراه منطقه غرب کارون را جمع آوری می کند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در مناطق نفتخیز جنوب حدود ۱۴ ان جی ال داریم که در این ۱۴ ان جی ال، ۱۸۵ میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی فرآورش می شود و اجازه گازسوزی به این حجم از گازها داده نمی شود.

۸۰ درصد گاز همراه با نفت را جمع آوری می کنیم

دانشی ادامه داد: در پروژه ان جی ال ۳۲۰۰ معادل ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در روز فرآورش می شود. در مناطق نفتخیز جنوب حدود ۸۰ درصد از گاز همراه با نفت را جمع آوری می کنیم و فقط مشعل ها ۲۰ درصد از این گاز را می سوزانند و برای جمع آوری این ۲۰ درصد نیز برنامه داریم.

وی افزود: در بحث جمع آوری گازهای همراه پروژه هایی وجود داشت که در دولت قبل بسته شده بودند و تقریبا تحرکی نداشتند. یکی از طرح ها همکاری مناطق نفتخیز در خصوص جمع اوری گازهای همراه شرکت بید بلند خلیج فارس بود تا بخشی از این ۲۰ درصد گازهای مشعل جمع اوری شود. در آغاز دولت سیزدهم پیشرفت فیزیکی این طرح ۱۰ درصد بود اما با اقدامات جهادی انجام شده در دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ پیشرفت فیزیکی طرح به ۴۵ درصد رسیده و تحرک ویژه ای به خود گرفته است.

دیگر طرح های آماده افتتاح در سفر رییس جمهور

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد: طرح پیش تراکم ان جی ال ۹۰۰ و افتتاح پیش تراکم ان جی ال ۱۰۰۰ با ۵۲ میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی و ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی طرح هایی بودند که حدود ۱۱ سال تعطیل بودند اما اکنون آماده افتتاح هستند و با حضور رییس جمهور افتتاح خواهند شد.

دانشی ادامه داد: حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در این دو مجموعه به مجموعه فرآورشی مناطق نفتخیز جنوب افزوده خواهد شد که یک اقدام بسیار چشمگیر در این حوزه است. این طرح ها حدود ۱۲ هزار بشکه میعانات گازی به ما تحویل می دهد که می تواند خوراک پتروشیمی ها شود و گره گشای مشکلات در این حوزه است.

وی افزود: یکی دیگر از طرح هایی که در سفر رئیس جمهور افتتاح خواهد شد پست ۴۰۰ کیلوولت ایثار در منطقه امیدیه است که با هدف تامین و تثبیت برق رسانی به تاسیسات گسترده آن منطقه اجرایی شده است. این پست برق استان خوزستان را به استان بوشهر متصل می کند و به پایداری برق دو استان کمک شایانی می کند. در این پست بزرگترین تراسفورماتور ساخت ایران نصب شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: پروژه چهارمی که در سفر رئیس جمهور به خوزستان به بهره برداری خواهد رسید یک تفکیک‌گر در منطقه رامشیر است که با ظرفیت مناطق نفتخیز نصب شده است. امکانات این تفکیک‌گر از ظرفیت داخل شرکت تامین شده و ارزش آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است. پروژه پنجم نیز پروژه بازوهای بارگیری میعانات گازی مسجدسلیمان است که به بهره برداری خواهد رسید.

در یک سال و نیم گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان پروژه پژوهشی تعریف کرده ایم

دانشی با بیان اینکه در حوزه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ده ها پروژه دیگر نیز در سال ۱۴۰۲ با برنامه ریزی های انجام شده به بهره برداری خواهد رسید، گفت: در راستای آمایش و پایش پروژه های مناطق نفتخیز جنوب به ۶۶ پروژه دست پیدا کرده ایم که سال ها با مشکلات مختلفی مواجه و متوقف شده بودند اما با پایش های انجام شده و اقدامات لازم این پروژه ها را فعال کرده ایم و امیدواریم بسیاری از این طرح ها امسال و سال های آتی به بهره برداری برسند.

وی در خصوص تولید در شرکت ملی مناطق نفخیز جنوب اظهار کرد: برای تولید در مناطق نفت خیز نیاز به پایداری تولید و سپس توسعه و افزایش تولید است. در ابتدای شکل گیری دولت اصلاح دستورالعمل ها صورت گرفت و در راستای رسیدن به برنامه سالانه تولید فعالیت هایی گسترده ای انجام می دهیم تا تولید را حفظ کنیم و سپس به دنبال افزایش و توسعه تولید خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: تا انتهای سال ۱۴۰۱ در برنامه ریزی دولت قبل قرار داشتیم اما امسال تعدادی از چاه های توسعه ای را در اختیار گرفته ایم تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم.

دانشی عنوان کرد: سال گذشته سال دانش بنیان بود و اقدامات اساسی در حوزه دانش بنیان انجام شد به شکلی که در ۱۰ سال قبل از دولت سیزدهم ارزش کل پروژه های پژوهشی در مناطق نفتخیز جنوب ۷۰ میلیارد تومان بود اما در یک سال و نیم گذشته معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پروژه های پژوهشی تعریف کرده ایم که در راستای توجه به دانش و علم و نوآوری و کمک به اقتصادی بودن فعالیت ها است و در سال آینده این عدد را به ۳۵۰۰ میلیارد تومان خواهیم رساند.

ساخت توربین ۱۰۰ درصد ایرانی تا ۳ سال آینده/ ظرفیت تولید را تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهیم رساند

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی های انجام شده با قاطعیت و جدیت در ۳ سال آینده ساخت توربین ۱۰۰ درصد ایرانی را در ۳ مدل مورد نیاز صنعت نفت اجرایی خواهیم کرد و این یک هدف گیری به شدت ارزشمند است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص عملکرد تولید نفت در این شرکت گفت: افزایش معناداری در تولید نفت داشته ایم و وضعیت بسیار خوبی در تولید داریم. این تولید به میزانی است که پالایشگاه ها وضعیت خوبی از نظر خوراک دارند و صادرات نیز وضعیت بسیار خوبی دارد و در مسیر پیش رو ظرفیت تولیدی را تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهیم رساند.

دانشی در خصوص بحث مسئولیت های اجتماعی عنوان کرد: در بحث های مسئولیت های اجتماعی دولت سیزدهم بی نظیر ترین حرکت ها در طول دوران انقلاب اسلامی را انجام داده و در این دوران صنعت نفت کشور تماما در خدمت مردم است. در این زمینه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تمام مطالبات شهرداری ها را به صفر رسانده است. همچنین آبرسانی و آسفالت روستاها و اقداماتی از جمله درخت کاری و ایجاد پوشش گیاهی ۲۰۰ هزار هکتاری و مقید دانستن به رعایت بحث های زیست محیطی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مسئولیت های اجتماعی است.

نبود نگاه جزیره ای در وزارت نفت

وی ادامه داد: یکی از آفت های مهم مدیریت کشور بخشی نگری و جزیره ای عمل‌ کردن است اما در وزارت نفت اکنون نگاه بخشی یا جزیره ای از بین رفته است و جلسات بسیار خوبی با حوزه های مختلف در داخل و بیرون استان برگزار می کنیم که نتیجه آن رخ دادن اقدامات بسیار خوبی در استان است.

صنعت نفت علمی تر از گذشته شده است

دانشی افزود: ما در حال جبران عقب افتادگی های گذشته هستیم اما هنوز جای کار فراوان وجود دارد. برای فعالیت های مناسب تر در حوزه صنعت نفت برنامه داریم و در تلاش هستیم و اقدامات خوبی را در دست انجام داریم که نتایج آن در سال های آینده رقم خواهد خورد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت نفت علمی تر از گذشته شده است و در این زمینه به نکات ویژه ای دست پیدا کرده است. همه تلاش ما این است تا فعالیت ها در حوزه نفت اقتصادی تر شود اما کار بسیار دشوار است.