20:22

1403/01/30

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

استفاده عملیاتی “سپهر تجلی” از دانش بومی در فرآوری مواد باطله معدنی

به گزارش اختصاصی نوای صنعت،دکتر «علی میردار منصور پناهی»، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی سپهر تجلی ایرانیان در رابطه با مواد و عناصر نادر خاکی اظهار داشت: زمانی ورود ما به بخشی از این معدنکاری ارزش خواهد داشت که بتوانیم خروجی کار را نشان بدهیم. ما در این بخش تلاشمان این بوده که بتوانیم کار جدیدی انجام بدهیم، شاید سراغ ذخایری که عملا روی آنها کاری انجام نشده است، برویم.

وی ادامه داد:  خیلی ها سراغ این بحث از معدنکاری رفته بودند، ولی در بحث فرآوری آن مشکل داشتند و شاید حتی در بحث اکتشاف و تشخیص اینکه این ذخیره چه از نظر کمی و چه کیفی چه مشخصاتی دارد. ما در این موضوع از طریق تیمی که تشکیل دادیم و در این زمینه کار کردند، توانستیم یک هم افزایی ایجاد کنیم و یک پروژه در مجموعه سپهر تجلی تعریف شد و این ماموریت به ما واگذار شد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی سپهر تجلی ایرانیان افزود: در حال حاضر دو محدوده معدنی داریم که عملا کار اکتشاف اولیه و نمونه برداری از محدوده اول آن تمام شده است و ما حداقل بیش از 320 تراشه زده،  بیش از 40 مورد حفاری چاهک داشته، بیش از 1200 مورد نمونه برداری انجام داده و آماده سازی اولیه این نمونه ها را در سایت انجام داده و به آزمایشگاه ارسال می کنیم.

میردار منصور پناهی با اشاره به اینکه پیش بینی هایی از قبل برای مواد  معدنی داریم، گفت: حداقل نسبت به اطلاعاتی که از قبل از نظر کمی و کیفی وجود دارد، مطمئن هستیم و با اطلاعاتی که به روز شده است، توانسته ایم  میزان عیار عناصر داخلی  و شاید عناصر جدیدی که داخلش وجود  دارد را تشحیص دهیم. عناصر نادر خاکی  یک جسم خاصی نیست که بتوان ارزش آن را مشخص کرد بلکه چندین کانی و عناصر موجود هست که این قیمت گذاری را مشخص می کند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی سپهر تجلی ایرانیان تصریح کرد: عناصر نادر خاکی کاربردهای زیادی در صنایع با فناوری بالا (HighTech) ، توربین های بادی، سلول های خورشیدی، تجهیزات اتاق دارد. عناصر خاکی در حد چند گرم خرید و فروش می شوند و این چند گرم، این توان و پتانسیل را دارد که بتواند انرژی ای را آزاد کند یا این چند گرم در قطعه خاصی فروش می رود و یک نکته دیگر که سپهر تجلی بر آن تاکید دارد و با کارشناسان مان مدنظر داشته ایم، اینست که متوجه می شویم 10 سال است که یک کارخانه باطله های معدنی (مواد ناخواسته) داخلی را به کشوری مثل چین یا کشورهای دیگر می فروشیم و آنها دارند موادی از باطله های معدنی را استخراج می کنند که ما نتوانسته ایم تشخیص دهیم و تلاشی برای تشخیص آن هم انجام نداده ایم.

میردار منصور پناهی گفت: هیچ قسمتی از این ماده معدنی دور ریخته نمی شود، و محصول جانبی که به ما می دهد در راستای فرآوری اش است ولی تا قبل از اینکه ما به محصول نهایی برسیم، به ارزش عناصر رسیده ایم.

وی در پایان تاکید کرد: در راستای فرآوری مواد معدنی باطله، ما عملا از دانش بومی استفاده می کنیم و شعاری نیست، و این قول را می توانم بدهم که مجموعه سپهر تجلی به عنوان یک منبعی است که در دانش بومی در آن گردآوری شده است.