22:02

1403/01/09

پایگاه خبری تخصصی صنایع، معادن و فولاد کشور

اتمام تعمیرات اساسی كارخانه گاز و گازمایع 1000 و ایمن‌سازی پازنان1

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اتمام تعميرات اساسي كارخانه گاز و گازمايع 1000 و ايمن‌سازي منطقه تفكيك پازنان یک خبر داد.

به گزارش نوای صنعت، غلامرضا نورانی در این خصوص اظهار کرد: تعميرات اساسي كارخانه گاز و گازمايع 1000 آغاجاري كه در تاريخ 8 آبان ماه 1401 آغاز شده بود با تلاش و كوشش شبانه‌روزي پرسنل سخت‌كوش مديريت تعميرات تجهيزات صنعتي و ماشين‌آلات فرآيندي، شركت بهره‌برداري نفت و گاز آغاجاري و ساير مديريت‌ها و ادارات ذيربط در كمتر از 2 ماه و با انجام 4410 نفرروز فعاليت کارکنان این شرکت، در تاريخ 3 دی ماه 1401 به اتمام رسيد.

وی افزود: با توجه به این اقدامات انجام شده و پس از انجام مراحل پيش‌ راه‌اندازي، كارخانه يادشده در تاريخ 5 دی ماه امسال در مدار عملياتي قرار گرفت.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه در خلال تعميرات اساسي كارخانه گاز و گازمايع 1000، فعاليت‌هاي بسيار زياد و متنوعي انجام شد، گفت: از جمله این فعالیت ها مي‌توان به بخارزني، بازرسي و تعمير و بعضاً شن‌پاشي و رنگ‌آميزي 37 عدد مخزن فرآيندي، تعميرات اساسي برج متان‌زدا و دو عدد برج نفتا شامل بازرسي از سيني‌ها و تعويض قطعات معيوب، باز، تخليه و پر کردن مجدد برج‌هاي نم‌زداي كارخانه با غربال‌هاي مولكولي جديد، ضخامت‌سنجي 856 نقطه از خطوط و مخازن فرآيندي، تعمير و تنظيم و نصب مجدد 21 عدد شير ايمني اشاره کرد.

نورانی ادامه داد: همچنین تعويض فيلترهاي مصرفي كارخانه، تعميرات اساسي و آزمايش فشار ئيدرواستاتيك 4 عدد كوره فرآيندي و مرمت و تعميرات اساسي 10 عدد مبدل حرارتي زميني و 28 عدد مبدل حرارتي هوايي از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی افزود: همچنين با استفاده از فرصت به دست آمده ناشي از توقف كارخانه گاز و گازمايع 1000، نسبت به تعميرات اساسي و ايمن‌سازي تأسيسات منطقه تفكيك پازنان 1 كه در بالادست کارخانه يادشده قرار دارند اقدام گرديد.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد: فعاليت‌هاي انجام شده در اين تأسيسات شامل بخارزني و تميزكاري مخازن، بررسي و مرمت شيرآلات و ضخامت‌سنجي و ايمن‌سازي خطوط لوله در منطقه تفكيك پازنان 1 و شيرخانه‌ها بوده است.

نورانی ادامه داد: اهم فعاليت‌هاي انجام شده در منطقه تفكيك پازنان 1 شامل خاك‌برداري، لتف‌برداري، شن‌پاشي، ضخامت‌سنجي، ارزيابي، ترميم، تعويض نقاط معيوب، رنگ‌آميزي مجدد و دفن خطوط لوله 24 اينچ گاز خوراك، 26 اينچ گاز برگشتي و خطوط مايعات و گاز سوخت ارسالي حدفاصل منطقه تفكيك و كارخانه گاز و گازمايع 1000 بوده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر عمليات بازرسي، مرمت و ايمن‌سازي در شيرخانه‌هاي چهارگانه پازنان 1 انجام شد، گفت: تعويض خطوط لوله آسيب ديده چاه‌هاي شماره 79، 81 و 83 (به طول تقريبي 12 متر) در شيرخانه شماره 1، ايمن‌سازي حدود 150 متر از خط لوله 20 اينچ گاز ورودي در شيرخانه شماره 2، ايمن‌سازي خط لوله 28 اينچ گاز ورودي به شيرخانه شماره 3 و همچنين برش‌كاري و جداسازي 2 عدد شير 20 اينچ كلاس 1500 و تعمير آنها در شيرخانه شماره 4، از فعاليت‌هاي عمده و شاخص انجام شده در شيرخانه‌هاي چهارگانه فوق است.

با اتمام تعميرات اساسي و راه‌اندازي منطقه تفكيك پازنان 1 و كارخانه گاز و گازمايع 1000 توليد حدود 10 م‌م‌م‌ر گاز از مخزن پازنان امكان‌پذير شده كه در آغاز فصل زمستان علاوه بر تأمين قسمتی از سوخت مورد نياز كشور، بخشي از خوراك پالايشگاه بيدبلند خليج فارس نيز تأمين مي‌گردد.

منبع:روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *