سرمایهگذاری در حوزه حمل ریلی علیرغم دارا بودن مزایای زیستمحیطی، تناژ بارگیری، کاهش صدمات جانی و… به دلیل تصمیم گیری های خلقالساعه سودآور نیست.
به گزارش “نوای صنعت“، دکتر جواد صادقی مجد، مدیرعامل شرکت ” چندوجهی فولاد لجستیک ” با بیان این مطلب افزود: معزلات حمل و نقل صنایع که بعد از حوزه انرژی تبدیل به دومین چالش مهم صنایع فلزی و معدنی شده است، در دو حوزه حمل ریلی و حمل جادهای ناشی از عدم دارا بودن متولی واحد کشوری است به گونهای که سیاستگذاریهای این حوزه بخشی در مراکزی نظیر وزارت راه و شهرسازی ، سازمان محیطزیست، وزارت کشور و… صورت میپذیرد.
صادقیمجد، تصمیمگیریهای متعدد و لحظهای را از مهمترین گلوگاههای این صنعت دانست تصریح کرد: شرکت فولاد لجستیک با دارا بودن سهم 9 درصدی حمل موادمعدنی به عنوان یکی از برترین شرکتهای لجستیک کشور نیز از این قائده مستثنی نیست. بهطور مثال این مجموعه 1900 واگن ملکی و 1100 واگن دیگر نیز درقالب قرارداد با فولاد خوزستان در اختیار راهآهن جمهوری اسلامی قرار داده است و این شرکت علیرغم صدور حداقل دو بارنامه در ماه، امکان مدیریت زمان حمل از مبدا به مقصد را ندارد و این مهم ناشی از عدماولویت حمل مواد معد نی در راهآهن جمهوری اسلامی است.
وی تحمیل ضررهای جبرانناپذیر به شرکتهای حمل ریلی را از تبعات توقفهای برنامهریزی نشده به دلیل تصمیمات خلقالساعه نهادهای متعدد ذینفع دانست و خاطرنشان کرد: از سوی نهادهای متولی همچون راهآهن جمهوری اسلامی و وزارت راه، هیچ ساز و کار و برنامهای برای افزایش ظرفیت حمل ریلی و جادهای دیده نمیشود و به ظاهر تنها شرکتهای حمل و نقل کشور هستند که دغدغه افز ایش ظرفیت و بهبود شرایط را دارند و این درحالی است که تقاضای حمل موادمعدنی از شرق کشور هشت میلیون تن است اما پایانه آن تنها ظرفیت سه میلیون تن را دار است و با این شرایط، خسارت ناشی از حمل به صنعت فولاد جبرانناپذیر است.
او افزایش 30 درصدی نرخ های حمل جادهای در مقابل افزایش بیش از 120 درصدی هزینههای اولیه رانندگان را نامتوازن دانست و با فرسوده خواندن ناوگان حمل و نقل ریلی نیز تصریح کرد: پیش از این راهآهن جمهوری اسلامی 90 درصد هزینه تمامشده هر واگن را در اختیار شرکتهای حملونقل قرار می داد اما امروز نه تنها به نوعی واردات واگن تعلیق شده، از طرفی تسهیلات قابل دریافتی هم برای شرکتهای ریلی درنظر گرفته نشده است و راهآهن جمهوری اسلامی تنها اجازه دسترسی به راهآهن را به شرکتها حملونقل میدهد.
صادقیمجد با انتقاد از نحوه همکاری بخشخصوصی با راهآهن و عدم تابآوری شرکتهای بخشخصوصی در توسعه زیرساختهای ریلی بهدلیل سختگیری دستگاههای نظارتی، تصریح کرد: این در حالی است که گزارشی از نحوه پیشرفت برنامههای راهآهن جمهوری اسلامی نیز منتشر نمیگردد و عملا بودجهای برای تحقق برنامه انتقال بخشی از حمل جاده به ریل در این سازمان درنظر گرفته نمیشود.
به گفته او، یکی از راهکارهای انتقال حمل جادهای به ریلی طبق مصوبه دولت، اعطای یارانهای به راهآهن جمهوری اسلامی در ازای کاهش در مصرف سوخت، برای تقویت زیرساختها است که شرکتهای حملونقل علیرغم عدمانتفاع مستقیم از این یارانه، آماده همکاری در این حوزه هستند اما تاکنون شاهد تحول در زیرساختهای ریلی نبودهایم.
مدیرعامل شرکت چندوجهی فولاد لجستیک برنامه حمل 10 میلیون تن مواداولیه به مقصد فولاد خوزستان و فولاد شادگان در سالجاری و همچنین حمل دو میلیون تن محصول شمش صادراتی را در دستور کار این شرکت دانست و با اشاره به احداث یک پایانه جدید در فولاد خوزستان، افزود: امروز با توجه به نحوه تصمیمگیریها و هزینههای تحمیلی به شرکتهای حمل و نقل ریلی، سرمایهگذاری در این حوزه به ویژه از سوی بخشخصوصی سودآور نیست.
منبع: پردازش